Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the koko-analytics domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the formidable domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /hum/web/sitestest.hum.uu.nl/htdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
[urban interfaces] research group at Utrecht University | Contribution to Knack Weekend Magazine on Instagram and the city

[urban interfaces] research group at Utrecht University

[urban interfaces] Blogs

Contribution to Knack Weekend Magazine on Instagram and the city

Belgian magazine Knack Weekend featured an item (in Dutch) about the ways in which social media like Instagram influence the design of cities. The basic idea is that an increasing number of cities and (cultural) organizations are attempting to create picturfe-pretty ‘Instagrammable’ experiences.

WATT-toren, Antwerpen © GF [Studio Job; image taken from the article on Knack]

I was interviewed by the author, Nathalie Le Blanc who found me through this earlier article on a similar topic, and I am mentioned in the article:

Graffiti heette het vroeger, en dook het ergens op, dan haalden stadsbesturen vaak zo snel mogelijk hun hogedrukreiniger boven. Maar streetart lokt bezoekers naar de minder toeristische hoekjes van je stad en dus worden er nu zelfs wandelgidsen uitgegeven. Vreemd is dat niet, vindt Michiel de Lange, docent digitale media en de stad aan de universiteit van Utrecht. ‘Vandaag bepalen niet langer alleen officiële stadsplanners hoe een stad eruitziet. Culturele voorlopers hebben altijd al de eerste stappen gezet in ‘slechtere’ buurten, maar dankzij digitale platformen gaat dat nu sneller dan ooit. Soms wordt in een buurt met veel leegstaande gebouwen of onbebouwde kavels een zomerse pop-up ingericht met een Instagramvriendelijk wrakhoutbarretje. In de woorden van architect Winnie Maas: lokhipsters tonen hoe gaaf en edgy een buurt is, zorgt voor een toeloop. We zoeken nu eenmaal allemaal originele en authentieke ervaringen, en die heb je niet onder de Eiffeltoren. Daar heb je een rafelig randje voor nodig. Instagram helpt daarbij, maar ook dankzij bijvoorbeeld Airbnb komen er plots bezoekers in minder populaire buurten.’

Read the article on Knack here (paywalled) >>

See a pdf of the item here >>